A webáruház üzemeltetés jogi feltételeiben a 2024-es év nem hozott jelentősebb változást az előző évekhez képest. Az elmúlt évek legjelentősebb változása, hogy 2021-től már minden általunk kiállított számlára vonatkozik a NAV adatszolgáltatási kötelezettség függetlenül attól, hogy cégként vagy magánszemélyként vásároltak webáruházunkban.
Mivel a vevő személyétől függően eltérő adatokat kell a számlán megadni, illetve az adatszolgáltatásban szerepeltetni, ezért a webáruházak üzemeltetőinek 2021-től még fontosabb különbséget tenni a magánszemélyek és nem magánszemélyek részére kiállított számlák között.
A magánszemélyek esetén eltér a számla és az adatszolgáltatás adata, és mivel nem mindenki magánszemély akinek nincs adószáma, ezért annak érdekében, hogy a webáruházban leadott rendelések alapján kiállított számlákról megfelelő adattartalommal lehessen az adatszolgáltatást teljesíteni, a MagneShop webáruház rendszerben vásárlók a számlázási címnél megadják, hogy magánszemélyként vagy cégként/egyéni vállalkozóként, esetleg adószám nélküli jogi személyként vásárolnak.
Amennyiben az integrált online számlázó rendszerekkel (Számlázz.hu, Billingo, Billzone.eu) készíti el a webáruházban leadott megrendelések számláit, akkor ez a változás a legkevésbé érinti Önt, mivel ebben az esetben a webáruház rendszer számlakészítésnél a vevő által megadott számlázási adatok alapján automatikusan beállítja az adott online számlázó rendszer által a vevő adóalanyiságának/adózási típusának beazonosításához használt adatokat.
A számlázó programoknak 2021. március 31-ig kell felkészülniük a NAV adatszolgáltatás változására.
A számlaadat-szolgáltatási kötelezettségen túl számos hazai és EU-s jogszabály vonatkozik az internetes kereskedelemre, illetve a személyes adatok kezelésére (pl. a magyar Infotv, illetve a 2018.05.25-én hatályba lépett Európai Uniós GDPR) ezeket érdemes áttanulmányozni webáruház nyitás előtt, hiszen a törvények nem ismerése nem mentesít a felelősség alól.
A hatóságok próbavásárlások során ellenőrizhetik, hogy az adott webáruház eleget tesz-e a tájékoztatási kötelezettségeinek, továbbá panasz esetén, a törvényben előírtak szerint járnak-e el, illetve hogy a webáruház működési szempontból megfelel e a törvényi előírásoknak.
Jelen dokumentumban megpróbáltuk összegyűjteni a webáruház indítás, és üzemeltetés legfontosabb feltételeit.
Webáruház indításának feltételei
Az Eker. törvény külön alapelvben definiálja. hogy a webáruház elindításához előzetes engedély nem szükséges.
Ugyanakkor azt is kimondja a fenti jogszabály, hogy ez a rendelkezés nem érinti az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás útján végzett tevékenységre külön jogszabályban előírt minősítési, képesítési, engedélyezési vagy bejelentési kötelezettséget.
A kereskedelmi törvény alapján - a csomagküldő kereskedelem esetében – nincsen szükség működési engedélyre.
2007. március 31-től nincs szükség a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnál nyilvántartásba vételre.
2008. március 31-től csomagküldő kereskedelem esetén - amennyiben a vásárlónak nem személyesen kell átvennie a vásárolt terméket - nincs szükség üzlet vagy vevőszolgálati helyiség fenntartására.
Webáruház nyitáshoz szükségesek viszont az alábbi dokumentumok, engedélyek, bejelentések.
- Szükséges valamely vállalkozási forma megléte (egyéni vállalkozás, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság, stb.).
- A webáruház üzemeltetője köteles kereskedelmi tevékenységét bejelenteni a területileg illetékes jegyzőnél (Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzőjénél).
- Termék, vagy szolgáltatás értékesítéshez szükséges tevékenységi kör, vagy körök megléte, melyek között szerepelnie kell a „4791 Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi körnek is.
- Speciális termék értékesítése esetén szükséges a külön szakhatósági engedély megléte.
- Amennyiben a webáruházban megrendelt termék csomagolásra kerül a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény előírása alapján a termékdíjköteles termékkel végzett tevékenységét a vámhatóságnál be kell jelenteni, és környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni. Az a webáruház, amelyik nem használ csomagolóanyagot (eleve csomagolt a termék) nem lesz környezetvédelmi termékdíj fizetésére kötelezett.
- Amennyiben a webáruház adatkezelési tevékenységet végez, nyilvántartásba vétel végett be kell jelenteni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz. Ha a személyes adatok kezelése csak a webáruház alapvető működésével kapcsolatos (pl. számlázás), akkor még nem kell bejelenteni az adatkezelést, viszont hírlevél küldés, adatok továbbítása, esetleg nyereményjáték szervezés esetén már igen.
Általános tájékoztatási kötelezettség
A webáruház üzemeltetője köteles elektronikus úton közvetlenül és folyamatosan, könnyen hozzáférhető módon (például egy Általános Szerződési Feltételek elnevezésű dokumentumban) legalább a következő adatokat közzétenni:
- az üzemeltető cégnevét, cégszerű elnevezését,
- székhelyét, telephelyét, ennek hiányában lakcímét,
- adószámát, cégjegyzékszámát és a kibocsátó cégbíróság megnevezését (egyéni vállalkozás esetén vállalkozói igazolvány számát, és a kibocsátó okmányiroda megnevezését),
- elérhetőségére vonatkozó adatokat, különösen a vevőkkel való kapcsolattartásra szolgáló, rendszeresen használt elektronikus levelezési címét,
- engedélyhez kötött termék, vagy szolgáltatás értékesítése esetén annak meglétének igazolását, nyilvántartási számát,
- a tárhely-szolgáltató székhelyét, telephelyét, az elérhetőségére vonatkozó adatokat.
A szolgáltató köteles az általános szerződési feltételeket oly módon hozzáférhetővé tenni, amely lehetővé teszi az igénybe vevő számára, hogy lementse, majd a saját gépén meg tudja azt nézni, kinyomtatni.
Tájékoztatás a megrendelés elküldése előtt
A webáruház üzemeltetője a megrendelésének elküldését megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni a vevőt:
- azokról a technikai lépésekről, amelyeket a szerződés elektronikus úton való megkötéséhez meg kell tenni (a regisztráció és vásárlás menetéről, hogyan, milyen módon tudja a vásárló a terméket megvásárolni);
- arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, a szolgáltató iktatja-e a szerződést, illetve, hogy az iktatott szerződés utóbb hozzáférhető lesz-e;
- az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését megelőzően történő azonosításához és kijavításához biztosított eszközökről;
- a szerződés nyelvéről (akkor is ha magyar);
- ha ilyen létezik, arról a szolgáltatási tevékenységre vonatkozó magatartási kódexről és annak elektronikus hozzáférhetőségéről, amelyet az elektronikus utat biztosító fél magára nézve kötelezőnek ismer el.
A szolgáltató köteles megfelelő, hatékony és hozzáférhető technikai eszközökkel biztosítani, hogy a vevő az adatbeviteli hibák azonosítását (például elírás, nem megfelelő termék kiválasztása, stb.) és kijavítását megrendelésének elektronikus úton való elküldése előtt el tudja végezni. Ilyen lehetőség hiányában az igénybe vevő megrendelése nem minősül szerződéses nyilatkozatnak.
A fentieken túl a webáruház üzemeltetője a szerződés megkötése előtt kellő időben köteles a fogyasztót tájékoztatni:
- a szerződés szerinti termékek, vagy szolgáltatások lényeges tulajdonságairól;
- a szerződés szerinti termékért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes összegéről;
- a teljesítés feltételeiről, így különösen a fizetési lehetőségekről, a szállítási határidőről, szállítás módjáról, és költségéről;
- a kellékszavatosságra és a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettségről;
- a 14 munkanapon belüli indoklás nélküli elállás lehetőségéről, az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről;
- az értékesítés utáni ügyfélszolgálati és egyéb szolgáltatások, valamint a jótállás fennállásáról és annak feltételeiről;
- a vállalkozás panaszkezelési módjáról.
A webáruházat üzemeltető vállalkozás köteles gondoskodni arról, hogy a vevő a szerződési nyilatkozatának megtételekor kifejezetten tudomásul vegye, hogy nyilatkozata fizetési kötelezettséget von maga után. Ha a nyilatkozat megtétele gomb vagy hasonló funkció aktiválásával jár, a gombot vagy a hasonló funkciót könnyen olvasható módon fizetési kötelezettséggel járó megrendelés vagy ennek megfelelő, egyértelműen megfogalmazott felirattal kell ellátni, amely jelzi, hogy a szerződési nyilatkozat megtétele a vállalkozás javára teljesítendő fizetési kötelezettséget von maga után. Ha a vállalkozás nem tett eleget e kötelezettségének, a szerződés semmis.
Megrendelés visszaigazolása
A webshop üzemeltetője, mint szolgáltató köteles az igénybe vevő megrendelésének megérkezését az igénybe vevő felé elektronikus úton haladéktalanul visszaigazolni. Amennyiben e visszaigazolás az igénybe vevő megrendelésének elküldésétől számított, a szolgáltatás jellegétől függő elvárható határidőn belül, de legkésőbb 48 órán belül az igénybe vevőhöz nem érkezik meg, az igénybe vevő mentesül az ajánlati kötöttség vagy szerződéses kötelezettség alól. A visszaigazolásnak tartalmaznia kell a fenti tájékoztatást. Ennek legegyszerűbben úgy tehetünk eleget, ha a megrendelést visszaigazoló e-mailhez csatoljuk az Általános Szerződési Feltételeket PDF formátumban.
Fogyasztóvédelmi követelmények
A webáruház köteles a fogyasztót tájékoztatni a székhelyéről, a panaszügyintézés helyéről, és módjáról, valamint a panaszok közlése érdekében a vállalkozás vagy a vállalkozás ügyfélszolgálatának levelezési címéről és - ha a panaszokat ilyen módon is fogadja - elektronikus levelezési címéről, illetve internetes címéről, telefonszámáról.
A vevő panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással. A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell. Az írásbeli panaszt a vállalkozás 30 napon belül köteles írásban megválaszolni.
A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával mely hatóság vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti.
Szavatosság, jótállás
A webáruházon keresztül megvalósuló szerződésekre is alkalmazni kell a Ptk. szabályait. Ennek alapján a szerződéseket tartalmuknak megfelelően, a megszabott helyen és időben, a megállapított mennyiség, minőség és választék szerint kell teljesíteni.
A webáruházat üzemeltető vállalkozás a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik (kellékszavatosság). Ha a vevő a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, a vállalkozás mentesül a szavatossági felelősség alól.
Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. A hat hónap leteltével azonban vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett.
A jótállás és a szavatosság érvényesítése során a vásárló elsősorban a termék javítását vagy cseréjét, másodsorban árleszállítást vagy a termék árának visszafizetését kérheti.
A fogyasztói szerződés hibás teljesítése miatt, vagy jogszabályon alapuló jótállás keretében érvényesített kifogás intézése során a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletszabályai szerint kell eljárni, azoktól a fogyasztó hátrányára eltérni nem lehet.
Elállási jog
2014. június 13-ától az elállási jog 8 munkanapról 14 napra bővült, illetve a tájékoztatási kötelezettség kiterjed az elállás részletes feltételeire, illetve egy szabványelállási nyilatkozat átadására is, mely helyett természetesen saját nyilatkozattal is élhet elállási jogával a fogyasztó.
Ha a webáruház elmulasztja a tájékoztatást az elállási jogról, akkor a 14 napos elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik.
A webáruháznak az elállást követő 14 napon belül vissza kell térítenie a fogyasztó részére a termék árát. A fogyasztó az elállási jog gyakorlásának napjától számított 14 napon belül köteles visszaküldeni, vagy átadni a terméket a webáruháznak.
Adatvédelmi tájékoztató
A magyar adatvédelmi jogszabály (2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról - röviden Infotv) eddig is a legszigorúbbak közé tartozott az Európai Unióban. Aki 2018.05.25. előtt is az Infotv-nek megfelelően üzemeltette a webáruházát, annak a 2018.05.25-én hatályba lépett Európai Uniós GDPR már nem hozott drasztikus változásokat.
Az Infotv. 20. § (1) bekezdése kimondja, hogy az érintettel az adatkezelés megkezdése előtt közölni kell (például egy Adatvédelmi tájékoztató elnevezésű dokumentumban), hogy az adatkezelés hozzájáruláson alapul vagy kötelező. Továbbá, hogy az érintettet az adatkezelés megkezdése előtt egyértelműen és részletesen tájékoztatni kell az adatai kezelésével kapcsolatos minden tényről, így különösen az adatkezelés céljáról és jogalapjáról, az adatkezelésre és az adatfeldolgozásra jogosult személyéről, az adatkezelés időtartamáról, arról, ha az érintett személyes adatait az adatkezelő hogyan kezeli, illetve arról, hogy kik ismerhetik meg az adatokat. A tájékoztatásnak ki kell terjednie az érintett adatkezeléssel kapcsolatos jogaira és jogorvoslati lehetőségeire is.
2015. október 1-től az EU-s jogszabályokhoz igazodva a hazai weboldalakon is kötelező a látogató beleegyezését kérni, ha weboldalunk cookie-kat helyez el a látogató gépén.
2018. május 25-én hatályba lépett az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete (General Data Protectio Regulation – GDPR). A GDPR szerint a cookie-k alkalmasak lehetnek a természetes személyek azonosítására, így kiterjed rájuk a GDPR hatálya. Ennek értelmében a cookie-kat két csoportra osztjuk, működéshez szükséges cookie-kra, melyek a weboldal alapvető funkcióihoz szükségesek és nem alkalmasak személyes azonosításra, illetve marketing jellegű cookie-kra, melyek általában marketing, reklám és hirdetési tevékenységek miatt kerülnek beállításra abból a célból, hogy a felhasználók érdeklődési körét monitorozzák és ezen információk alapján releváns hirdetéseket jelenítsenek meg. Mivel a marketing jellegű cookie-k személyes azonosításra alkalmasak, ezért ezen cookie-k használatához a felhasználónak kifejezetten és egyértelműen hozzá kell járulnia.
Webáruház rendszerünkben a cookie hozzájárulás modul három típusú megjelenítésére van lehetőség: Jóváhagyás típus (Ha nem használ marketing jellegű cookie-kat), Engedélyezés - Letiltás típus (Marketing jellegű cookie-k használata esetén), Engedélyezés - Beállítás módosítás típus (Marketing jellegű cookie-k használata esetén).
Hírlevél küldés
A direct marketing szabályait az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, és a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény tartalmazza.
Elektronikus hirdetés természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével, így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján (e-mail, sms, mms, fax) kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz az elektronikus hirdetés címzettje előzetesen, egyértelműen és kifejezetten hozzájárult.
Egy weboldalra történő regisztráció és az ezen az oldalon futó, annak részeként működő hírlevélre történő feliratkozás két külön adatkezelés, így ezek tekintetében külön-külön kell biztosítani a hozzájárulás lehetőségét.
Az elektronikus hirdetés küldéséhez való hozzájáruló nyilatkozat bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható. Ebben az esetben a nyilatkozó nevét és minden egyéb személyes adatát a nyilvántartásból haladéktalanul törölni kell, és részére elektronikus hirdetés a továbbiakban nem közölhető. A visszavonó nyilatkozat megtételére, illetve az elektronikus hirdetés küldésének megtiltására mind postai úton, mind pedig elektronikus levél útján lehetőséget kell biztosítani.
Fontosabb jogszabályok
- AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETE (GDPR)
- 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről (rövid nevén Infotv)
- 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
- 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól
- 2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről
- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról
- 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (különösen a 6.§-a)
- 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
- 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről
- 2011.évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi termékdíjról
- 343/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény végrehajtásáról
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól
- 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről